21/10/2020
שירה פריהן, פסיכולוגית חינוכית מומחית.
ילדים והורים רבים מבטאים קושי ותסכול סביב הלמידה מרחוק ובפרט הלמידה בזום. אצל ילדים עם בעיות קשב וקשיי וויסות, האתגר גדול אף יותר. למידה בזום דורשת מהילד למקד קשב לאורך זמן, בה בעת שהמערכת הנוירולוגית והתחושתית שלו חווה מתקפה: עומס חזותי ושמיעתי, תמונות מרצדות ולא ממוקדות, דיבור קטוע ולא תמיד מובן, הפרעות ברצף הלמידה או השיח ועוד. בנוסף, הוא נדרש להפעיל "תפקודים ניהוליים" - בקרה, עיכוב תגובה ואיפוק, ויכולות התארגנות. כל המיומנויות הללו תובעות מילד עם בעיות קשב השקעה מאומצת במיוחד של משאבים, גם בשגרה. אך בשונה מלמידה בכיתה, התמונה על המסך לא מאפשרת אינטראקציה "אמיתית", או הישענות על רמזים לא מילוליים כדי להבין את הסיטואציה החברתית. בסופו של דבר, שהות ממושכת מול הזום עשויה לייצר רמה מוגברת של עוררות, שמביאה לאי-שקט, תסכול ותשישות, ולעתים אף להתפרצויות בכי וזעם או להימנעות מוחלטת.