חקר

גיוון דרכי הוראה

חקר בגולן
בשנים האחרונות בתי הספר בגולן נמצאים בתנועה של שינוי פדגוגי. השינוי מתבטא בעיקר בגיוון דרכי הוראה, יישום פרקטיקות פדגוגיות המדגישות למידה פעילה ושילוב המרחב החוץ בית ספרי בתוכניות הלימודים.
התהליך מקדם פיתוח תוכניות חינוכיות מיוחדות המדגישות פדגוגיות חדשניות בתחום של פיתוח חשיבה וחקר. מגמות אלו מאפיינות את המדיניות הפדגוגית של משרד החינוך.
ללמידה בדרך החקר בגולן, יש מגוון ביטויים, כל בית ספר בוחר את נתיבו בהתאם לרוחו ותפיסת עולמו הבית ספרית והקהילתית. אך בבסיסם יש מספר עקרונות מנחים משותפים -

העקרונות העומדים בבסיס התוכנית הם:
•ראייה מערכתית אזורית המטפחת שיתופי פעולה
•פיתוח חשיבה וחקר במגוון תחומי לימוד
•שיתוף פעולה עם מומחים מאקדמיה, מחקר, תעשייה, קהילה
•שימוש בסביבות הטבעיות הייחודיות של הגולן כעתירות פוטנציאל ללמידת חקר
•שילוב טכנולוגיות להטמעת הוראה ולמידה ממוחשבת ולמידה מרחוק.

חקר במדעים

חקר מדעים
הלמידה בדרך החקר משולבת בלימודי המדעים בכתות א'-ו' ויש לה חשיבות רבה בהבנת הדרך בה חוקרים מדענים תופעות ותהליכים בטבע. תהליך החקר נושא אופי של למידה משמעותית בשל היותו נובע מלמידה מתוך עניין והנעה, מעיסוק בבעיות משמעותיות המתקשרות אל החיים, מאותנטיות, רלוונטיות ומתפקוד במצבי חיים אמיתיים. בירור נושא החקר מערב בחירה שיש בה אתגר, התנסות, חקירה אישית, שאילת שאלות, סקרנות, גירוי שכלי, ויכולת פתרון בעיות וניסוח תובנות אישיות. החקר מתבצע כלמידה פעילה , התנסותית ורגשית, היוצרת חוויות אישיות ומאפשרת פיתוח כישורים ורכישת ידע ומיומנויות.
לקריאה נוספת בנושא

חקר בתלמוד תורה

חקר תלמוד תורה
מירים נוימן -מורה לשפה
במסגרת שיעורי העברית בכתות ג -ד שוחחנו על 50 שנה לשחרור הגולן והעלינו
את הרעיון שכל תלמיד מתחבר לגולן דרך עבודת חקר משלו.
בכתה ג' התגבש רעיון של חקר היישוב שלי, בכתה ישנם תלמידים מחספין, רמת מגשימים, נוב, אבני אית"ן, מבוא חמה וחד נס. הכתה נחלקה לקבוצות עבודה על פי היישובים למעט שלושה תלמידים שהם בודדים מהישוב שלהם. לסיום החקר כל קבוצה הכינה מצגת לכלל התלמידים בה היא לימדה את הכיתה על היישוב שלהם והכינה הפעלה לכתה ביישוב. כבר חפשנו את המטמון בחספין וברמת מגשימים ומתכננים להגיע גם לאבני איתן נוב ומבוא חמה.
לקריאה נוספת בנושא

הישובים בגולן

הישובים בגולן
לכבוד חגיגות 50 שנה לגולן החלטנו בכתה ג לעשות תהליך של חקר היישוב שלי . בכתה ישנם נציגים מכמה יישובים .קבוצת הילדים מכל יישוב בחרו באילו נושאים הם רוצים להתמקד וחפשו מידע תוך ראיון אישי עם מישהו ממקימי היישוב. הם העבירו שיעור על כך בפני הכתה,בנוסף ,ארגנו טיול ביישוב שלהם לחברי הכתה . היינו בחספין וברמג"ש ומתוכננים 2 סיורים נוספים לנוב-אבני איתן ולמבוא חמה בהנחיית התלמידים.
 
 
לקריאה נוספת בנושא

שלבי הלמידה העבודה העיונית והתוצר היצירתי

חקר מצפה גולן

שכבה ג' ד' בית הספר מצפה גולן 

אפיון פדגוגי של משימת הלימוד
מרצה: ד"ר עירית ששון
חברות הצוות המפתח: ליאת נחמיאס, רותי דניב, הדר יעקבי, מירה הופמן, אפרת גת, נועה אשכול, סופי סייג, אלינור קולצ'וק- נאור ויעל סנדרוסי.
מסגרת הלימוד: במסגרת שיעורי "מרחב חוקר" ניתנה לתלמידי כיתות ג'-ד' משימה בנושא "50 שנות התיישבות בגולן".
מטרות: התלמידים ייחשפו לתכנים בנושא היסטוריה, גיאוגרפיה, טבע, מדע, ארכיאולוגיה, תעשייה ותיירות בגולן.
התלמידים ילמדו את שלבי תהליך החקר: בחירת תת נושא למחקר, ניסוח שאלת מחקר, איתור מידע ממקורות שונים ומיזוגו והכנת תוצר יצירתי המשקף את תוצאות המחקר. באמצעות תהליך זה התלמידים יתרגלו עבודה עצמאית תוך לקיחת אחריות אישית על התקדמותם, וראיית המורה כמנחה ויועץ ולא כמוסר הידע.

לקריאה נוספת בנושא

למידה במרחבי חקר - מצפה גולן חטיבת ג-ד

למידה במרחבי חקר - מצפה גולן חטיבת ג-ד
" הלמידה מתוך סקרנות והנעה פנימית, זו למידה משמעותית בעיני"
"אקח איתי את הכלים לחקור ואת ההדרכה של המורים"
בחטיבת כיתות ג'-ד ' ב"מצפה גולן", למידה דו – גילאית מתרחשת כל השנה, ומוקדשות לה ארבע שעות שבועיות. לאורך השנה שחלפה, נלמדו כך ארבעה נושאים באופן רב – תחומי: חגי תשרי, העליות לא"י, ירושלים וכמובן 50 שנה לחידוש ההתיישבות ברמת הגולן.
איך עובדים 160 תלמידים יחד סביב נושא אחד?
לצוות המחנכות של השכבה, הצטרפו מורים מקצועיים וביחד נבנתה תכנית עבודה לכל נושא: נבחרו מיומנויות מובילות, אופן החשיפה של תכנים ותוצרים, יחידת הלימוד, הכנת התוצרים ואופן הפרזנטציה. המורים בחרו לעבוד על תוצר מסוים, לשתף פעולה עם חבר צוות אחר והציגו לתלמידים מהו התכנון בקבוצתם. התלמידים בחרו קבוצה והתחילו לעסוק בלימוד המיומנויות השונות לקראת תוצרי הסיום.
לקריאה נוספת בנושא