ניצוצות

אחת לשבוע מגיעים תלמידים אשר אותרו כבעלי כישרונות מיוחדים בתחומי האמנויות לעשיה אמנותית שונה ומיוחדת המתקיימת בתיכון נופי גולן. בעקבות הצורך להקמת מרכז כזה, מועצה אזורית גולן בראשות ראש מנהל חינוך ,חגי סמט והאגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך ,בהנהלת מנחם נדלר, הקימו את מרכז "ניצוצות".
תלמידים, חילוניים ודתיים, מגיעים מיד עם סיום לימודיהם מרחבי הגולן למרכז ניצוצות. התלמידים מגיעים בהתלהבות יתרה והתכנית בכל שנה רק משתבחת ונמצאת בתנופת צמיחה.
 
תיאור היוזמה
התכנית בנויה כרצף של 30 שיעורים בשנה בכל יום ג' במשך 4 שעות אקדמיות. התלמידים מאותרים ע"י תהליך מורכב ומתקבלים לתכנית רב שנתית. התכנית חוברה בהתאם למתווה הליבה של חזון טיפוח תלמידים מצטיינים באמנויות כפי שנוסח על ידי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.
בכל הקורסים הנושאים נלמדים ברמה גבוהה תוך שאיפה לרמת חשיבה מופשטת גבוהה, יצירתיות לצד הקניית כלים ומיומנויות טכניות.
בתהליך הלמידה השוטף בסדנאות ניתן דגש על תהליכי עבודה תוך ויתור על המושגים "יפה ו"נכון" לטובת "מעורר מחשבה" ו"רגש", "משקף אותי כיוצר "ועוד. זהו תהליך חינוכי מורכב, דווקא משום שהתלמידים מגיעים כמצטיינים בתחום האמנויות והם נדרשים לוותר לרגעים ,במיוחד בהתחלה על המקום הבטוח ולהתנסות. ויתור המאפשר את קבלת הפער בין התכנון המקורי של העבודה כפי שהיא נרקמת בדמיונו של כל תלמיד לתוצר הסופי ומציאת היתרונות האינסופיים הגלומים בנכונות לצאת למסע פנימי בלתי מחייב. צוות המורים מנסה לחזק יכולות של התפתחות, חקר, התבוננות וביטוי אישי. הדגשת תהליכי העבודה והחשיבה באים לידי ביטוי גם בטרמינולוגיה בעת מתן המשובים. מתן משוב לעבודה זו תרבות הנרכשת בסדנאות התורמת לתלמידים הן להבנת עומק של עבודתם והן לאיכותם כצרכני אמנות.
קבוצת ניצוצות
שיעור תנועה
אחת לחמישה מפגשים מתקיים מפגש אתנחתא בו חווים התלמידים כצופים או כמשתתפים בסדנאות המונחות על ידי מרצים אורחים. מפגשים אלו מקנים לתכנית ממד בינתחומי המייחד אותה כתכנית לתלמידים מצטיינים באמנויות.
למרות שיש שלושים מפגשים, לכל ילד יש קצב עבודה משלו שלא תמיד מגיע למיצוי אופטימלי. אי לכך המשך הלימודים לשנה ב' מוביל לתהליך אישי ומעמיק. את השנה חותם מופע סיום שהוא אירוע חגיגי בו מתקיימות במקביל תצוגות הסיום של המגמות השונות וההורים מוזמנים לטייל בין התחנות ולהתרשם מהתוצרים. מתקיימת הצגה של תלמידי התיאטרון, סרטיהם של תלמידי הקולנוע מוקרנים על גבי מסך גדול ועבודות הצילום והאמנות מוצגות בחלל תצוגה. לאחר התצוגה מתקיים פאנלשיח
אודות התצוגה בכל אחת מהתחנות.
טקס סיום וחלוקת התעודות נערך אחרי הצפייה בתוצרים. מופע הסיום נבנה גם כמופע נייד שיוכל לצאת לחשיפה בבתי הספר.
סיכום התכנית בשנת תשע"ו